Dr. Benkovics Júlia: Magunkról – Tabuk nélkül a női testről

Fülszöveg
Dr. ​Benkovics Júlia nőgyógyász, szoptatási tanácsadó 2020-ban indította Magunkról című Instagram-oldalát, amelyet azóta több mint 38000-en követnek. Népszerűségének titka, hogy írásai érthetőek, közvetlenek, humorosak, ugyanakkor rendkívüli szakmai háttértudás áll mögöttük.

Ugyanebben a szellemben született meg ez a könyv is, amelynek célja, hogy a kiskamasz korosztálytól egészen az érett nőkig információkkal lássa el az olvasókat és eloszlassa a rengeteg tévhitet, amely a női test, a nemi szervek és a szexualitás körül évtizedek óta generációs örökségünk.

Hiszen csak a tudás, a megismerés révén hozhatunk felelős döntéseket a saját testünkkel, egészségünkkel kapcsolatban. Márpedig az egészséges test az egészséges lélek alapfeltétele, önmagunk elfogadásának és szeretetének első lépése pedig, hogy megismerjük és értsük azt a lenyűgöző rendszert, amelyet úgy hívunk: női test.

A tartalomból:
A szüzesség legendája | A szőrtelenítés praktikus kérdései | A mellvizsgálat technikája | A normál hüvelyfolyás | Az egészséges hüvelyi lakóközösség | Mikor érdemes nőgyógyászhoz menni? | Mi az a rákszűrés? | Egyéjszakás kaland utáni teendők | Méhszájsebem van! | Tévhitek a hüvelygombáról | Fáj a szex | Fáj a pisilés | A női ciklus | Menopauza | Mi a menstruáció? | A menses előtti napok kínjai | Az én mensesem normális? | Az endometriózis | Babagyár OFF/ON | A próbálkozás | A világ leghíresebb randevúja, a megtermékenyülés | Terhes vagyok, most mi legyen? | A vetélésekről általában | A szülésről | Mi az, hogy medencefenék? | Napi puncitorna | A libidócsökkenés biológiai okai | Az orgazmusról

Ez egy impulzusolvasás volt, egyáltalán nem terveztem már idén elolvasni a könyvet, de amikor megérkezett, egyszerűen nem tudtam megállni, hogy ne lapozzak bele, annyira kíváncsi voltam, amiből aztán az lett, hogy jól el is olvastam.

A testünkről való kommunikáció sokszor még mindig tabutéma, főleg ha a szexről, vagy olyasmiről van szó, ami nem, vagy nem jól működik. Itt nyilván nem arról van szó, hogy erről csevegjünk a munkatársainkkal és a boltban sorban állás közben, de sokan még a nőgyógyászuk előtt sem tudnak megnyílni és őszintén, szégyenkezés nélkül beszélni, bár ennek korábbi, negatív élmény is lehet az alapja. De miért is szégyenkezik valaki amiatt, hogy tesz az egészségéért? Ez is sajnos mélyen gyökerezik a társadalmunkban, valahogy kínos, szégyenérzetet keltő dolog felvállalni azt, ha nem minden tökéletes.

Ez a könyv végigvezeti az olvasót minden olyan kérdéskörön, ami egy nőben a testével, illetve annak működésével kapcsolatban felmerülhet a menstruációtól kezdődően egészen a menopauzáig. Szó van benne arról, hogy hogyan néz ki a női nemi szerv, a különböző elváltozásokon és betegségeken át, a menstruáción, a szőrtelenítésen és a szexen keresztül egészen a szülésig és a szoptatásig. Sok nő van, aki életében még csak meg sem tapintotta a saját nemi szervét, vagy nem vizsgálta meg tükörben, hogy egyáltalán hogy néz ki, pedig ez az alapja mindennek: mert ha tudjuk, hogy hogyan néz ki és milyen normál, egészséges állapotában, akkor sokkal könnyebben és hamarabb észrevesszük az elváltozásokat, és ugyanez igaz a mell önvizsgálatára is.

Én nagyon tudatos vagyok a saját egészségemmel kapcsolatban, ezért úgy gondoltam, hogy számomra nem sok újdonságot fog tartogatni ez a könyv, inkább csak azért rendeltem meg, mert érdekel a téma, ehhez képest jól meglepődtem, mert én sem voltam teljes mértékben mindennel tisztában. Ami a leginkább tetszett, hogy lerántja a leplet a tévhitekről, és abból bizony volt jó néhány, az én fejemben is rendet rakott egy-két kérdés tekintetében.

Rövid, nagyon jól tagolt fejezetekben foglalkozik a szerző az egyes témakörökkel, érthetően, lépésről lépésre elmagyarázva a női test működésének az alapjait, kezdve egészen onnantól, hogy hogyan zajlik (vagy ideális esetben hogy kellene zajlania), egy nőgyógyászati vizsgálat. Rengeteg témával foglalkozik, a fülszöveg ezek közül jó néhányat megemlít, nem fogom felsorolni mindegyiket, de mindent megemlít, ami egy nő életében a testével kapcsolatban fontos lehet. Ezekbe a témákba nem megy bele nagyon mélyen, a legfontosabb tudnivalókat vázolja fel, tényleg csak az alapokat, de ez bőven elég arra, hogy aki olvassa, az rendszerszinten lássa át a dolgokat, és pótolja a hiányos, illetve a helyére tegye a téves ismereteit.

A szerző stílusa számomra nagy empátiáról tanúskodik, ami az orvosi szakmában kifejezetten fontos, hiszen a páciens teljesen ki van szolgáltatva az orvosnak, és ezzel sajnos nagyon csúnyán vissza is lehet élni, főként egy nőgyógyászati rendelésen.

A szűrések fontosságára is felhívja a figyelmet, és nem csak a szokásos, rutinszerű, éves rákszűrésére, hanem a HPV – és STD-szűrésekre is, amikre viszont már mindenki fordít kellő figyelmet.

Ez a könyv nem csak a száraz anatómiai tényekkel, hanem a női lét emberi oldalával is foglalkozik, nem egy “lebutított” biológiai tankönyv, hanem egy útmutató önmagunkhoz, a működésünkhöz, a dolgok lelki oldalával együtt, arról nem is beszélve, hogy nem csak szigorúan a nőgyógyászati témák kerülnek terítékre, hanem pl. a vizeletürítés fontossága, gyakorisága, helyessége is, ami egyébként összefügg a női szervek működésével.

Szakmai, de mégis közérthetű és egyszerű, a tévhiteket elveti (ezt szerettem benne a leginkább), és megerősít minden nőt abban, hogy a saját testével kapcsolatban semmit sem kell szégyellnie.

Nagyon jó lett volna, ha tinédzserkoromban akad a kezembe ez a könyv, szerintem minden háztartásban ott a helye, nagyon jó alapokat tud nyújtani akár a szexuális felvilágosításhoz is.

Hiánypótló kötetről van szó, színes és informatív, és én nem csak nők, hanem férfiak számára is ajánlom, hiszen életük során valószínűleg lesz dolguk a női testtel, nagyon hasznos kötet lehet ez a számukra is. Jó lenne egyébként egy könyv a férfi testről is, biztos vagyok benne, hogy ugyanúgy lenne rá igény, mind férfi, mind női részről.

Dr. Benkovics Júlia: Magunkról – Tabuk nélkül a női testről” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Eddig nem akartam ezt a könyvet elolvasni. Egyrészt a nagy hype miatt, másrészt mert úgy vagyok/voltam vele, hogy ismerem magamat, és odafigyelek az egészségemre. Legalábbis nagyon igyekszem. Most viszont felteszem a várólistára :)

    Kedvelés

    1. Én is mindig tartok a hype-tól, de úgy gondolom, ezt tényleg érdemes elolvasni. Nem állítanám, hogy óriási titkokról rántja le a leplet, de néhány információ tévesen élt az én fejemben is, pedig nagyon odafigyelek magamra, rendszeresen járok szűrésekre, és igyekszem hiteles forrásokból tájékozódni. Ez a könyv szépen rendszerezi a legfontosabb tudnivalókat, és szerintem jelenleg nincs is hasonló átfogó könyv a női testről laikusoknak (szakkönyvek nyilván garmadával vannak), ezért rendeltem meg, szerettem volna, ha itt van a polcon.

      Kedvelés

Hozzászólás